آرشیو بلاگ

هفته پنجم بارداری

تا الان بارداریتان را حس کردین یا خیر؟ چون در اعماق بدنتان جنین به سرعت زیادی در حال رشد است. الان جنین شامل ۳ لایه اکتودرم (خارجی)، مزودرم ( میانی)، اندودرم (درونی) که در آینده نزدیک، اعضا و بافت ها را درست خواهند کرد.

در لایه خارجی، نخاع، اعصاب و ستون فقرات و لوله عصبی که باعث رشد مغز می شود، رشد می کنند.

در لایه میانی، پوست، مو، ناخن ها، غدد پستانی و غدد عرق و مینای دندان و همچنین قلب و دستگاه گردش خون در این لایه شکل می گیرد.

در این هفته، قلب کوچولوش شروع به پمپاژ کردن خون می کند. در لایه مزودرم ماهیچه ها، غضروف، استخوان و بافت های زیرین بچه شکل خواهد گرفت.

سومین لایه، جایگاه شش ها، روده ها و سیستم اولیه ادراری، کبد، لوزالمعده و تیروئید می باشد. در این حین جفت و بند ناف سخت کار می کنند تا غذا را به بچه برسانند.

آیا می دانستید؟

حالت تهوعی که دارید ناشی از جفت غدد جنسی می باشد، اکثر بانوان در ۳ ماه اول بارداری از حالت تهوع، مزه آهن در دهان و ترشح بیش از حد بزاق رنج می برند. بهترین کار برای کاهش این علائم خالی نگه داشتن معده نیست بلکه بهتر است تعداد وعده های غذایی را زیاد کرد. بهترین مواد غذایی را که می توان خورد موز، هویج و یا بیسکویت سبوس دار می باشد.

واقعیت این است که اکثر ما نمی دانیم که باید چه کار کنیم، با خودتون فکر می کنید: خوب الان باردارم حالا چی؟ آیا می توانم قهوه بخورم؟ ورزش کنم؟ شنا کنم؟

بارداری یک حالت طبیعی است. جنین سفر طولانی را طی کرده و با سختی های فراوان رو به رو شده تا در رحم قرار بگیرد. پس به سختی می جنگد تا در رحم رشد کند و سرانجام در آغوش شما قرار بگیرد.

شما مریض نیستید، باردار هستید. فقط باید در ۳ ماه ابتدای بارداریتان مراقب حرکت های سریع و سنگین باشید. یعنی اینکه شما می توانید با ماشین برید بیرون ولی نه با موتور، شما می توانید شنا کنید ولی نه اسکی روی آب، شما می توانید کارهای کوچک خانه را انجام دهید ولی در بالارفتن از صندلی و وصل کردن پرده ها مجاز نیستید.

نترسید ولی باید بدانید که بیشتر و یا حدود ۸۰%سقط جنین ها قبل از ۱۲ هفته اول بارداری روی می دهد. ولی بطور کلی نرخ سقط جنین کم است.

در واقع چندین فاکتور باعث سقط جنین می شود که به احتمال زیاد برای شما جای نگرانی وجود ندارد همان طور که گفته شد بچه نمی خواهد شما را ترک کند.

پیشنهاد:

دائماً خود را از شرایط مطلع گردانید تا بدونید چه چیزهایی در انتظار شما خواهد بود. از الان تا ۳۶ هفته دیگر ما با شما هستیم تا اطلاعات کافی را در اختیار شما بگذاریم. پس با ما باشید ما برای هفته دیگر منتظر شما هستیم.... ما تازه شروع کرده ایم.

هفته خوبی داشته باشید.

انصراف از نظر